Updates

• Stijging aantal medewerkers met 300 naar 2.560 FTE's
  • Investeringen in vlootvernieuwing, ICT en procesverbetering
  • Strategische focus op duurzame innovaties, digitalisering en Lean

De omzet van Europees logistiek dienstverlener Vos Logistics steeg in 2018 met 8 procent tot € 314 miljoen. Zowel Internationaal Transport als Solutions realiseerden een hogere omzet. De EBIT steeg met 25% procent tot ruim € 10 miljoen (3.2% marge) en wat betreft de nettowinst is er sprake van bijna een verdubbeling ten opzichte van 2017: van € 3,5 miljoen naar € 6,7 miljoen. Met de overnames van Joosten en Gehlen Schols versterkte de onderneming haar marktpositie in de Benelux. Dit valt te lezen in het ‘Integrated financial & sustainability report 2018’ dat de onderneming vandaag heeft gepubliceerd.

Investeringen

Vos Logistics investeerde in 2018 € 46 miljoen. De investering bestond uit, onder andere: 400 nieuwe trucks en 480 nieuwe laadeenheden. De vloot bestaat inmiddels bijna volledig uit Euro 6 voertuigen. De gehele vloot, inclusief vaste charters, wordt bovendien uitgerust met een nieuwe generatie boardcomputers. Deze vernieuwingen vormen, in combinatie met training van chauffeurs en andere medewerkers, de pijlers onder de verbetering van veiligheid door verlaging van het aantal technische storingen en schades. Bovendien draagt het bij aan reductie van brandstofgebruik en het welzijn van de chauffeurs.

Duurzaamheid

Vos Logistics biedt oplossingen voor de vraag naar efficiëntere en duurzame mobiliteit en logistiek. Denk aan het rijden met langere vrachtwagens; het uitbreiden van 18 naar 25 meter en uiteindelijk ook combinaties van 32 meter. Ook in het gebruik van alternatieve brandstoffen (LNG en Biobrandstoffen) en elektrisch rijden maakt Vos Logistics forse stappen.

Toekomst

Digitalisering helpt medewerkers meer kwaliteit in hun werk te leggen door betere informatie sneller en efficiënter met klanten te kunnen delen. In 2018 is Vos Logistics gestart met ‘SmartFox’: dat stelt planners in staat voertuigen op basis van algoritmen beter te plannen. De verwachting is dat hiermee de vloot een hogere productie en loadefficiency kan realiseren.

Tevreden

Het management van Vos Logistics is tevreden over de resultaten in 2018.

CFO Ben Vos  “Door de groei en positieve resultaatontwikkelingen versterken we onze financiële basis en kunnen we blijven investeren in innovatie en groei. We zijn in 2018 in staat gebleken de kostenverhogingen op te vangen in tarieven en met efficiency. Dit zal ook voor 2019 een belangrijk aandachtspunt blijven.”

Frank Verhoeven, CEO van Vos Logistics – “We hebben het afgelopen jaar stevig geïnvesteerd in recruitment en training en development van het team. Hierdoor zijn we ondanks de schaarste in de arbeidsmarkt in staat gebleken getalenteerde en enthousiaste collega’s te behouden en aan te trekken, waardoor we onze klanten goed konden bedienen. We denken dat onze focus op innovatie, duurzaamheid en groei hierop een positieve invloed heeft. Ook in 2019 blijven we hierop inzetten.”

Read full report